Hvordan jødeforfølgelsen artet seg i Europa

Faktatekst om holocaust:
Holocaust er en fellesbetegnelse på jødeutryddelsene til Hitler. Hitler drepte ca. 6 millioner jøder under holocaust. Han drev med antisemittisme.

070221_CL_HitlerEX.jpg

Hitler ville ha rasehygiene i samfunnet, noe som betyr at han ville holde de av arisk rase, de som ofte var høye og lyse fra Øst-Europa, borte fra de han mente ikke var verdt like mye. Han ville ikke at de skulle blande seg.
Det uheldige folkeslaget var jødene. Det var nok forskjellige grunner til at han ville utrydde jødene, han så på de som undermennesker og han mente at de var grunnen til at Tyskland tapte 1. verdenskrig. Og gjennom oppveksten hadde han fått negative meninger om jødene inn med teskje. Denne løsningen ble kalt Den endelige løsning. En grunn til at folk gjennom tidene ikke likte jødene kan ha vært at jødene aldri har hatt et eget land. De har hele tiden vært et folk som ikke har passet inn noe sted.
Jødene ble markert med et jødemerke slik at folk som ikke var jøder kunne holde seg unna dem. Folket var redde for å bli sett sammen med eller være i nærheten av jøder som var markert med jødemerket. De var redde for at gestapoen skulle se dem, og da kunne de blitt fengslet sammen med jødene. De kunne også blitt henrettet. Gestapoen var det tyske politiet og de var kjent for å være veldig brutale og stod for mange henrettelser.
Hitler hadde konsentrasjonsleirer som var en samling av jøder de skulle utrydde. Mange jøder ble gasset i hjel og noen andre ble drept på andre måter. De aller sterkeste mennene jobbet, mens de andre ble drept. Den største konsentrasjonsleiren var den i Auschwitz i Polen.
En av Hitlers angrep mot jødene var krystallnatten. Det var natten mellom 9. november og 10. november 1938. Det var starten på en opptrapping av jødeforfølgelser i Tyskland. Denne natten ble rundt 200 jøder slått i hjel, 267 synagoger ble brent ned og ca. 7500 jødiske butikker ble ødelagt. I tilegg ble ca. 2600 jøder ført til konsentrasjonsleirer. Dagen etter denne natten lå det masse glasskår på fortauene. Derfor ble den kalt ”Krystallnatten”.

Hvordan jødeforfølgelsen artet seg i Europa:

Jødeforfølgelsene startet tre år etter at Adolf Hitler tok over makta i 1930. 1April 1933 skjedde den offisielle boikottdagen av alle jødiske forretninger i Tyskland. Nazistiske uniformerte soldater stod utenfor de jødiske forretningene og sa til tyskere at sa:” Tyskere! Tenk dere om! Ikke kjøp varer hos jøder.” Det var ikke bare forretninger som ble avbrutt, jøder som arbeidet i staten eller kommunen, fikk sparken. I 1935 kom de såkalte Nürnberg-lovene som sa at vanlige tyskere og jøder ikke fikk lov til å gifte seg. Jødene mistet også retten til å være tyske statsborgere. Mange jøder forlot landet hvert år, men de fleste andre land ville ikke ta imot flyktninger. Det var faktisk titusener av jøder som forlot landet hvert år. Selv om vi i dag tar inn mange flyktninger i Norge, var Norge det landet i Vest-Europa som tok i mot færrest tyske jøder.

Opptrappelsen av jødeforfølgelsene startet med Krystallnatten i 1938. Det kom hele tiden nye lover og bestemmelser rettet mot jødene. Noen av lovene var at jøder ikke fikk lov til å vise seg i parker, offentlige badebassenger og forlystelsessteder.

Alle jødene over seks år måtte bære Jødemerket for å vise andre tyskere at de var jøder.

image001.gif

Slik kunne de andre holde seg unna dem. Allerede i starten av 1939, før andre verdenskrig hadde startet, hadde omtrent halvparten av alle jødene i Tyskland flyktet. Men til jødenes fortvilelse hadde tyskland kontrollen over mange av de landene de hadde flyktet til. 450 000 jøder i og omkring Warszawa ble samlet i en ghetto. I april 1943 var det bare 40 000 jøder igjen. De som var igjen startet et opprør mot tyskerne og holdt ut i omtrent en måned.

Den endelige løsning ble vedtatt i Wannsee-konferansen 20. Januar 1942. Alle jøder i tyskokkuperte land skulle bli sendt til konsentrasjonsleirene i Polen. De fleste som ble sendt til en konsentrasjonsleir kom aldri tilbake igjen.

I dag er det ikke mange igjen som kan fortelle om sine opplevelser i en konsentrasjonsleir under andre verdenskrig. Det er bare de som var unge under oppholdet på konsentrasjonsleirer som fortsatt lever, men det blir stadig færre og færre. Det store spørsmålet er vel egentlig hva som kommer til å skje når alle overlevende har dødd, kommer minnet om holocaust til å bli svekket? kanskje til og med forsvinne med tiden? Noen har allerede prøvd å overbevise andre om at holocaust aldri har skjedd, dette kalles holocaust-fornektelse. Men på grunn av at så mye av det som skjedde er dokumentert har de ikke lyktes med dette.

Kilder:
Underveis 9
http://www.snl.no/j%C3%B8deforf%C3%B8lgelser/f%C3%B8r_og_under_den_annen_verdenskrig
http://www.hopesite.ca/elearn/lesson_survival/lesson_six.html

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License