Jødeopprøret i Warszawa

Motstand

I 1943 gjorde jødene opprør i Warszawa (hovedstaden i Polen), og i 1944 begynte andre byene det samme. Men tyskerne klarte å slå dem ned, i andre land var motstandene mer fredelige for eksempel Nederland, Danmark og Norge. I Polen døde det flest mennesker i den tiden. Alle jøder som Tyskland fikk tak i sendte de dem til konsentrasjonsleirer – fangeleirer med tog, før de kom frem til leiren var det allerede mange folk som døde. I Warszawa var det den mest største gettoen i Generalguvernementet. Getto er der jødene blir fanget og der er det mur rundt dem hvor de ble samlet, det er ofte dårlige forhold. De får lov til å gå ut bare når det er spesielle grunner til det. Det var mange vakter rundt dem, jødene som har vært i gettoen bli sendt til fangeleiren for å jobbe eller bli drept, ingen av jødene visste hvor de skulle da de var i gettoen. Mange gjorde motstand mot Tyskerne da de visste at de skulle tape, noen steder var det store hemmelige militær stryker som gikk til åpen kamp mot Tyskerne i landet sitt, f. eks var det i Slovakia.

Her ser du hvor jødene bli fanget (Getto)

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License